13 Kasım 2020 Cuma

SONY ICF-SW40 RADYO ALICISI

 Radyolara pek bir meraklıyımdır. Belki de amatör telsizciliğe heves etmemin temelinde bir radyo yattığı için.. Teknolojinin logaritmik olarak geliştiği günümüzde artık klâsik radyolara alâka oldukça azaldı. Bir radyo alıcısı olmadan da pek çok radyo yayınını internet üzerinden dinlemek imkânı var. Yine de benim için klâsik radyo başka bir şeydir. Sesi net olmasa da, cızırtılar olsada, ses gidip gelse de radyo bambaşkadır. Sony firmasının ürettiği radyolar bu ilginin içinde özel bir yere sâhiptir. Sony ICF-SW 7600GR bir radyom var. 1 kHz'lik adımlarla 150 kHz'den 30 MHz'e kadar bütün LF-MF ve HF bandlarını alabiliyor. SSB dinleme özelliği de var. Doğrudan frekans girilebiliyor, Sync AM özelliği var... var da var. Üstelik küçük ebatlı bir radyo. Ama bu bir açlık, hatta birazcık da hastalık gibi.

Geçenlerde ikinci el satış yerlerinin birinde bir Sony ICF-SW40 radyo gördüm, fiyatı uygundu, hemen aldım. Bu radyo, PLL sistemli bir radyo alıcısı olmasına rağmen, oldukça geniş bir LC ekanda tıpkı klâsik analog bir radyoda olduğu gibi bir skala ve bir de ibre var!


Gelin görün ki bir problemi vardı: Frekans ayar düğmesini ne tarafa çevirirseniz çevirin ibre kafasına göre hareket ediyordu. Birazcık araştırınca bu problemin ICF-SW40'larda çok sık rastlanan bir "hastalık" olduğunu öğrendim. Sebebi ise radyoya, analog ayar düğmesine benzer bir âyar mekanizmasının tasarlanmış olması ve bu mekanizmanın göbeğinde yer alan bir encoder!

Frakans ayar düğmesi, bir encoderi çeviriyor ve bu encoderin ürettiği işaret frekans ayar devresine veri sağlıyordu. Ama encoder zaman içinde eskiyor ve görevini doğru yapamaz bir hâle geliyordu. Burada şimdilerde piyasada çokça bulunan ve görece ucuz bir encoder takmayı düşündüm. Ama, radyonun orijinal encoderi öyle ilginçti ki, diğer mekanik encoderlerdeki o tık tık sesi ve hareketi yoktu, sanki bir potansiyometre mili gibi oldukça sessiz ve darbesiz dönüyordu mili. Orijinal encoder, ALPS firmasının ürettiği EC11B15202AA numaralı bir model. İnternet üzerinde yaptığım bir araştırma ile ne yazık ki Türkiye'de bulamadım. Daha önce "aradığım malzemeyi nerede bulurum" başlıklı yazımda belirttiğim Farnell-Samm firması imdadıma yetişti! Ürün, Farnell'de vardı; biraz tuzlu olmakla birlikte. KDV hâriç 39,7 TL. Radyo merakı üstün geldi ve parçayı sipariş ettim. Gediğinde değişim işlemini resimleriyle birlikte burada paylaşacağım; tabii neticesini de.

Nihayet encoder geldi. 

  

Eski encoder'i söktüm ve yenisini taktım. Pil yuvasındaki eski süngeri de bir mobilya altı keçesi ile değiştirdim.
Ve sonuç:

Âcil duruma hazırlık

Güncelleme : 5  Geçenlerde basında şöyle bir haber yer aldı: 'İngiltere Başbakan Yardımcısı Oliver Dowden, bir felaket sonucu internet v...